HEERHUGOWAARD - Gisteren bereikte men op de bouwplaats van de spooronderdoorgang in de Zuidtangent in Heerhugowaard een hoogtepunt: het op z’n plaats leggen van het twee miljoen kilo wegende spoordek. De hele week was men bezig geweest deze operatie voor te bereiden en vrijdagmiddag was het zover. Het lukte om in enkele uren de klus te klaren, zodat maandag er treinen overheen kunnen rijden.
(bron: Prorail / NH)
Het spoordek werd de afgelopen maanden op het bouwterrein gebouwd en weegt dus zo'n twee miljoen kilo. Vrijdag werd het betonnen gevaarte door vier speciale voertuigen met luchtbanden naar zijn definitieve plek gereden. De operatie begon v’s morgens, in de loop van de middag liet een woordvoerder van ProRail weten dat het spoordek op zijn plaats lag.
Overlast beperkt
De werkzaamheden begonnen dinsdag en gingen dag en nacht door, om de stremming van het treinverkeer tussen Alkmaar en Heerhugowaard zo kort mogelijk te laten duren. Honderden werklieden waren de afgelopen week in ploegendiensten betrokken bij het project. Omwonenden gaven aan weinig hinder te ondervinden van de werkzaamheden en leken de omleidingen en opstoppingen te accepteren, aldus mediapartner NH.
Het spoordek vormt het dak van de spooronderdoorgang. Nu het op zijn plek ligt, worden onder het spoordek nog enkele meters grond afgegraven voor de aanleg van een weg en een fietspad. Naast het spoordek wordt een brug over de Zuidtangent gebouwd, waar een nieuwe weg moet komen.
Maandag weer treinen
Nu het spoordek op zijn plaats ligt moet het spoor op het traject worden hersteld. Maandag moeten er volgens ProRail weer treinen rijden over het nieuwe betonnen treindek. Reizigers tussen Alkmaar en Heerhugowaard hoeven dan niet meer de bus te nemen.